Peter Erikssons och Miljöpartiets högljudda kritik av regeringen i Saabfrågan är falsk och handlar enbart om att rida på den positiva mediavåg som partiet har för närvarande.
Göran Skytte skriver i sin kolumn i Svenska Dagbladet häromdagen om hur vänsterpartierna (S), (V) och (MP) försökt utnyttja Saabfrågan trots helt olika grundläggande syn på fordonsindustrin. Med all rätt är vi många som frågar oss hur Miljöpartiet både vill ta bort bilarna och stödja fordonsindustrin – hur går det egentligen ihop? Vi frågar oss också hur (MP) ska kunna regera med (S) som i allt väsentligt är positivt inställda till bilar och vägar.
Låt mig citera Skytte; Karin Svensson Smith, tidigare i Vänsterpartiet, blev riksdagsman för MP och partiets talesman i trafikpolitiska frågor. Fyller medierna med uttalanden i följande stil (axplock ur SvD 2009): ”Fler städer än Stockholm ska ha trängsel- avgifter. Vi som bor i tätorter ska få dyrare att använda bilen” (26/1) ”Bygg järnväg direkt på Europavägar (22/7).” Inte ens elbilar får helt godkänt: ”Fem elbilar är mer än en spårvagn.” (4/9) Hon protesterar mot ”rätten att använda pengar till mer asfalt och betong” (5/12), det vill säga vägar. Men om De rödgröna vinner valet ska hon och hennes parti samarbeta med socialdemokrater som älskar vägar.
Bloggar om detta: Per Ankersjö, Oscar Fredriksson.
Intressant hållning av MP i denna fråga… Jag ser inte riktigt logiken i deras resonemang.
Snygg hemsida btw 😉