LÖRDAG 17 MARS
Det blev i dagarna offentligt att Alliansen i Stockholms läns landsting tillsammans med Nacka och Stockholms stad har lyckats enas om att satsa på en första utredning för en ny tunnelbana från Kungsträdgården till Nacka. Precis som landstingsrådet Gustav Andersson skriver är detta en stor framgång för Centerpartiet, som drev denna fråga i valet 2010. Väljarna har därmed fått ett kvitto på sund centerpolitik som blir verklighet, även om det förstås är en lång resa tills rälsen ligger på plats.
Gustav Andersson skriver så här på sin blogg:
– Centerpartiet är det enda Alliansparti som både gick till val på att bygga ut tunnelbanan i Stockholm och som konsekvent har drivit frågan under mandatperioden. Den sträckning som blir förstudiens huvudalternativ är precis den Centerpartiet gick till val på. Ett oerhört glädjande besked för oss!
Läs även Helen Törnqvist, centerpartistisk politiker i Stockholms stad, och Anna C Nilsson som är centerpartistiskt kommunalråd i Solna. Samtidigt varnar Karl Henriksson (KD) för ett för ensidigt fokus på tunnelbanan. Självklart är det angeläget att Spårväg Syd blir verklighet men då krävs också att Huddinge kommun och andra tar sitt ansvar för ökat bostadsbyggande. Det går nog inte att hålla emot byggandet och samtidigt kräva stora infrastruktursatsningar, och där har jag och andra politiker i Huddinge kommun en stor utmaning när vi planerar för det framtida Huddinge.
En del i min kommun tvekar inför att använda begreppet ”stad”. Kommer vi framöver att våga säga ”Huddinge stad” för att signalera att även Huddinge kommer att växa och därmed bli ett mer tätbebyggt och attraktivt samhälle? jag hoppas det, och om vi tar oss an utmaningen att bygga det framtida Huddinge så är Nackaspåret bara början på infrastrukturlösningar. Detta förutsätter att det politiska ledarskapet finns på landstings- och nationell nivå samt att vi i kommunerna vågar ta ställning för mer byggande för ett attraktivare samhälle.
Jag tror att vi kommer att behöva bygga ett tätare Huddinge, men också ett Huddinge med fler mötesplatser. Vi kommer att behöva bygga högre hus för att spara på grönytor, och bi behöver bygga enligt människors önskemål. Och vi kommer att behöva många infrastruktursatsningar, stora som små, för att detta också ska bli en hållbar stad.
Vad tror du?