Avknoppningar i all hast – skillnaden mellan försäljning och ”ut”-försäljning

SVTs rapport har återigen granskat hur avknoppningar har genomförts i Stockholms läns landsting och det kanske är anledning att skilja på de båda begreppen försäljning och utförsäljning.

Alltför ofta använder vänsterblocket i svensk politik det senare för att klä vilken försäljning som helst i en osmaklig klädsel och för att få lyssnaren eller läsaren att känna att värden har slumpats bort. Så behöver ju inte alls vara fallet dock utan tvärtom är det en sund (borgerlig) politik att sälja sådan verksamhet som staten eller kommunen inte bör ägna sig åt och som andra kan göra bättre.

Men det finns också ”utförsäljningar” i verkligheten och jag föreslår att detta begrepp ska användas på sådana försäljningar där man inte tar betalt för faktiska värden. Flera avknoppningar är isåfall onekligen utförsäljningar, oavsett hur mycket olika politiker försvarar de utförsäljningar som har gjorts för att öka mångfalden och antalet vårdentreprenörer t ex. Jag har på annat ställe förklarat varför avknoppningar utan korrekt prissättning är att betrakta som att ge bort medborgarnas egendom, särskilt i de fall där man uppenbart låtit bli att ta betalt för t ex kundstock och goodwill.

Samtidigt finns det alltjämt ett förrädiskt sammanblandande av försäljningspris & vinst;

Ett exempel är Hantverksdoktorn AB, en vårdcentral i Stockholms innerstad som landstinget sålde till personalen i januari 2008. Då var prislappen 700.000 kronor. Förra året gjorde Hantverksdoktorn en vinst på 4 miljoner kronor, och styrelsen på sex personer plockade tillsammans ut 720.000 kronor, alltså mer än vad de fick köpa hela verksamheten för. (SVTs hemsida)

Prislappen avser ett försäljningspris som av allt att döma var för lågt. Vilken vinst som verksamheten sen kan göra är en helt annan fråga och ingenting som politiker kan styra över. En stor vinst tyder ju också samtidigt på att det fanns produktivitetsökningar att göra i den fd offentligt drivna verksamheten.

2 svar på ”Avknoppningar i all hast – skillnaden mellan försäljning och ”ut”-försäljning

  1. Christian Ottosson säger:

    O yes, dags att kliva upp ur diket och sluta experimentera och istället ha en strategi för mångfald och konkurrens och samtidigt kunna se medborgarna i ögonen.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.