Medborgarkampen #2: Att få svar

Hur lång tid är det rimligt att behöva vänta på svar från en myndighet i ett eget ärende? Idag finns det oftast inga tidsgränser för detta och i ibland inte ens målsättningar från myndighetens sida. Det är inte rimligt.

Run a Red Light
Var god vänta!
(Foto: martin)

I dagens DN (ej nätversionen) skrivs åter om hur lång tids väntan många har drabbats av i höst när de har kontaktat A-kassan. Tidigare har bl a skrivits om att de krångliga blanketterna är en orsak. Arbetsmarknadsministerns svar har varit att göra den till en obligatorisk försäkring. I dagens tidning säger Littorin att mediantiden för att få ersättning har ökat från 10 till 12 veckor och att ”för de allra flesta har det inte blivit jättestor skillnad” dvs inte heller denna gång verkar han ta frågan på stort allvar.

Återigen: det är inte formen för A-kassan som svider mest för de som nu tvingas att låna ihop slantar från vänner och bekanta. Det är ovissheten, och väntan.

Ett annat exempel utspelar sig precis nu då en person i min närhet har fått vänta i cirka tre (!) månader på att få svar från Arbetsförmedlingen om hon har rätt till någon ersättning för den praktik som hon nu gör.

Tre månader?! Trots upprepade besök och samtal så var det först nu i veckan som svaret kom. Ett negativt besked, men det var i alla fall ett besked.

Arbetsförmedlingen har haft problem med personalomsättning och den vikande konjunkturen har gjort sitt till. MEN DET DUGER INTE. På den enkla frågan om min praktik berättigar till exempelvis aktivitetsstöd så ska det väl inte behövas en handfull handläggare och tre månader för att svara?

Och dessutom var det först när personen själv låg på och tog kontakt med högre chef som svaret kom.

Innan dess? Månader av väntan och ovisshet.

Nej detta håller inte. Ett alternativ borde vara tydligare tidsgränser och  mekanismer som värnar om den lilla människan.

  • Som sjuk eller arbetslöshet ska du inte behöva vara rädd för att hamna hos kronofogden pga felaktiga beslut eller senfärdighet hos myndigheten
  • Som företagare ska du inte behöva vänta för länge på ett beslut från Skatteverket
  • Som medborgare borde du ha tillgång till en författningsdomstol som skyddar dig mot övergrepp från myndigheter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.