Renault och Centerpartiet talar samma språk

Jättekul att Renault nu satsar stortelbilarna! Och jag noterar särskilt att Josephine Adorelle (produktchef) på frågan om vilket inköpsstöd som behövs för elbilar svarar ”mellan 20.000 och 50.000 kronor”. Centerpartiets förslag är en elbilspremie på – just det – 50 000 kr (vilket jag bloggat om). Centerpartiet gör skäl för namnet – Alliansens gröna röst.

Bildtext från DN: Sexton mil kan man köra på en laddning med en Renault Fluence ZE. Foto: Jacques Wallner

Delta i diskussionen

6 kommentarer

  1. Nu finns det även tre svenska tillverkare som gör/kommer att göra elbilar. Nettoinkomsten till staten för bilar som utvecklas och tillverkas i Sverige är förvånansvärt hög. Faktiskt högre än det bidrag som diskuteras här (lägre nivån). Det är därför viktigt att även centern ser västsverige som en del av landet och inte hänvisar till att den delen brukar klara sig.Idag finns ltså konverterade fiat av Ale lion, Volvo komer ut senare under året med C30 el och SAAB ligger i startgroparna efter … ja vi vet hur det där var.
    Ordination: Ta nu initiativet ordentligt i alliansen i denna fråga och visa att ni får polarna med er. Då kommer även röster från västsverige.

    1. Tack för kommentaren, jag lyfte fram detta som ett positivt exempel men visst är det roligt om bilar som tillverkas i Sverige kan ligga allra längst framme. Jag håller med dig om Västsverige och att det är jätteviktigt att stimulera fram nya elbilar. Därför är Centerpartiets förslag en ny superbilpremie på 50 000 kr vid köp av elbil.

      Centerpartiet och Maud Olofsson agerade ju konsekventenligt och riktigt i Saabaffären och lyckades bidra till att Saab fick en ny riktig ägare istället för att som vänsterpartierna ville att staten skulle gå in och köpa bolaget. Regeringen har ju också investerat om jag minns rätt hundratals miljoner i forskning som både Saab och Volvo tar del av. Och vad gäller elbilar är ju Saab långt framme och på gång med serieproduktion, sen finns ju Fiat 500 också som byggs om på västkusten.

      Jag har skrivit om det tidigare bland annat här: http://christian.ottosson.nu/index.php/miljoteknik-att-vattna-plantan/

  2. Det är naturligtvis bra att inte ha statlig ägande. Det är nog alla överens om. När det gäller Fourtransform (som jag tror du avser med 100 tals miljoner) så har enbart ett litet belopp betalats ut och inget till de fyra Svenska fordonstillverkarna. T.o.m. tjänstemannen på departementen säer att det är i princip omöjligt för de svenska fordonstillverkarna att ta del av Fourertransforms pengar med de krav som sätts. Detta kan naturligtvis vara ok men blir en skev konkurrens situation om man jämför de de medel som betalats ut till Tyska, Franska och Italienska fordonstillverkare. Håll i pengarna är bra. Men gör det på ett sätt som inte snedvrider konkurrensen.

  3. Oups föresten fel av mig. SAAB har nog fått en del av dessa pengar efter mkt om o men.Men det var på håret och en köpera hoppade av eftersom inte processen gick att få ihop inom rimlig tid.

    1. Att alla är överens om att statligt ägande inte är bra tror jag inte riktigt stämmer, men det kan ju vara en akademisk fråga nu när affären lyckades till slut. Jag får tacka dig för info när det gäller pengautbetalningen dock, ska definitivt ta med mig det eftersom det låter märkligt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *