Idag kan vi läsa om att Stockholms universitet startar en utbildning för lärare i SFI (svenska för invandrare). Det är egentligen sorgligt att vi ska behöva konstatera att detta blir landets första skräddarsydda SFI-utbildning eftersom behovet har funnits länge – men hur som helst ett stort grattis samtidigt till professor Inger Lindberg som varit drivande i detta.
95 % av alla SFI-lärare saknar såväl pedagogisk examen som 60 högskolepoäng i SAS (svenska som andraspråk). Detta är ett av SFI-undervisningens stora problem. Då behövs naturligtvis denna lärarutbildning.
Ett annat problem är att man som elev inte får studiemedel. Det är helt otidsenligt och rimmar illa med regeringens ambition att ge invandrare bra förutsättningar. Såvitt jag vet är SFI den enda vuxenutbildningen i Sverige som inte berättigar till studiemedel. Att ”leva på familjen” blir svaret för den elev som ställer frågan. Det duger inte.
Det är också dags att konkurrensutsätta SFI-undervisningen. Som elev är du i princip alltid hänvisad till den institution som kommunen har bestämt ska utföra undervisningen, dvs du har inget val. (Undantaget är några få så kallade SFX-profiler som finns t ex i Stockholms län där man kan söka trots att man bor i en annan del av länet. Men för det stora flertalet invandrarstudenter för bara ett enda val, eller rättare sagt, inget val.)
Som ytterligare en liten fråga just för SFX-studenterna i Stockholms län kan nämnas att de hittills har haft problem att få studentrabatten som har införts i kollektivtrafiken. Vilket ger den absurda konsekvensen att de straffas två gånger: de får inte CSN-pengar eftersom de läser på SFI och de får inte studentrabatt i SL-trafiken eftersom de inte uppbär CSN-medel.
Så grattis till lärarutbildningen och det är hög tid för fler konstruktiva steg för en svenskundervisning värd namnet.
Konstigt, när jag gick SFI 1986 var det på AMU (Arbetsmarknadsutbildningar) i Eskilstuna och det gick fantastiskt bra.
Vi var 12 elever och vi hade en mycket duktig lärare. Vi fick t o m lön (några tusen i månaden, men ändå…). Vi var sista gruppen på SFI AMU tror jag. De flesta av oss gick vidare på Komvux för att läsa gymnasiesvenska och samma lärare följde med. Det enda konstiga med hela utbildningen kom mot slutet, när läraren berättade för mig att hon ville ge mig en 5:a i betyg – hon sa att det inte gick eftersom ”det är bestämt uppifrån att invandrare inte kan få 5 i betyg”. Stackars hon, jag minns att hon var mycket generad för hon bad så mycket om ursäkt.
SFI har i alla fall fungerat förrut, så varför är det ingen som minns det?
Sedan har du rätt i att SFI elever bör också räknas som studenter så att de kan få rebatter hos SL, m fl.
Det rimmar dåligt när man säger att man vill underlätta för invandrare att komma in i det svenska samhället när det första som händer är att de diskrimineras som studenter.
I Sverige är alla lika, men vissa är mindre lika än andra.
Tack Tim, det som borde göras är att likställa SFI med annan vuxenutbildning vilket skulle förändra möjligheterna till finansiering också.