Vad är vad, egentligen?

Mina småtjejer springer omkring, kryper på golvet, suger på saker de hittar och tar emot i stort sett allt som nån ger till dem. Sökande, nyfikna som barn är. Nyligen lärde de sig gå och gå blir kontakten med golvet mindre, men istället hittar de nya vrår att utforska.

Vi vuxna ser inte allt som finns och därför kan det kännas osäkert vad de små egentligen får i sig under en dag. Att farliga kemikalier finns i alldeles för många material vet vi vid det här laget. Men hur ser det ut hemma hos mig, eller på just min förskola? Det är inte lätt att veta vad som är vad, egentligen. Det som ser ut att vara ett fräscht, nymålat rum kan lika gärna innehålla farliga ämnen i t ex färgen.

forskola-986

Bild från Naturskyddsföreningen

Därför har vi i Centerpartiet tillsammans med våra samarbetspartier i koalitionen initierat ett arbete i förskolan för att få bort farliga kemikalier. Centerpartiets mål är att detta arbete ska utvecklas och fördjupas – så vi ve lite mer om vad som är vad. Bland annat kommer vi att använda oss av Naturskyddsföreningen.

Läs mer om våra lokala idéer i Huddinge

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *