Medborgarkampen #1: Att nå en läkare

Nej nu får det snart vara nog! Jag hör nästan dagligen talas om någon som blivit trampad på av svenska myndigheter.  Det öppna samhället jag eftersträvar bygger på personlig integritet och värnar människans frihet mot centralism.  Men dagligen hamnar svenskar i kläm mellan byråkrater som har bråttom, som gör fel, som inte vet … ska vi acceptera detta?

Ett exempel bara på hur det kan vara som individ mot systemet:

En person i min närhet – låt oss kalla honom Linus – sökte läkare på vårdcentralen i oktober i fjol. Remissen gick då via läkaren till Karolinska i Solna som dock i januari skickade tillbaka den med beskedet att man inte hade möjlighet att ta emot personen! Inte prioriterat helt enkelt, trots uppenbara problem, och redan här har patienten förlorat tre månader och är tillbaka på ruta ett!

Då var det Linus som fick ta ansvar för att ta upp hela ärendet igen, vilket man ju kan tycka borde vara sjukvårdens ansvar, men icke.

Nytt läkarbesök följde vilket Linus tyckte var synnerligen onödigt, samma läkare och samma ärende som i oktober. Då sa läkaren att hon ju kunde skicka remissen till någon annan vårdinrättning, och efter att Linus hade sonderat terrängen själv (vårdgarantikansliet vill jag minnas att det heter) så föll valet på Nacka Närsjukhus (Proxima).

Remissen skickas i februari och Linus gör sen det stora misstaget att inte kolla upp vad som händer. Hör och häpna men när han hade ringt till Proxima i september för att fråga vad som händer, ja då fanns där ingen remiss! Han blir förtvivlad, ringer åter vårdcentralen som intygar att remissen är skickad. Wunderbar eller hur, ingen vet vad som hänt och inget finns att göra åt det.

Patienten är efter 11 månaders process tillbaka på ruta ett, utan någon som helst möjlighet att göra nåt åt det faktum att landstinget har strular med hans ärende under hela denna tid. Bara att gapa och svälja.

Vi måste hjälpas åt att skapa mekanismer för att sånt här inte händer exempelvis är jag inte främmande för att gå över till elektroniska remisser istället för att det som idag ska skrivas ut papper som skickas och sen skrivs in igen för hand.

Jag är inte heller främmande för att utreda möjligheterna att införa ekonomisk ersättning till patienten vid grova brister från myndigheternas sida.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.